HTM: technische ondersteuning en projectleiding

Opdrachtgever: HTM

Looptijd: 2022 – lopend

Ondersteuning afdeling techniek
Voor de ondersteuning van de afdeling techniek worden er werkzaamheden gedaan in de vorm van:

  • Analyseren van consequenties van het energiesysteem als gevolg van het gekoppeld rijden van trams.
  • Aanbesteding zero emissie bus, dus het opstellen van specificaties voor aanbestedingen:
    Van tevoren de opdracht volledig in detail brengen van de gewenste producten.
  • Advies geven en het maken van modellen voor de beoordeling van de componenten in het energiesysteem.
  • Advies geven over wat er moet gebeuren voor behuizing nieuw materieel bij tramtraject Scheveningen en remise Harstenhoekplein.

Projectleiding
Bij de HTM wordt er projectleiding gedaan voor de volgende projecten:

  • Het vervangen van AC- en DC beveiliging omdat deze aan het einde van de levensduur zijn, dit gebeurt voor 22 onderstations. Voor een aantal onderstations worden 48 volt installaties vervangen, deze zijn ook aan het einde van de levensduur.
  • Het vervangen van gewicht pakketten door automatische veer afspanningsinstallaties (tensorex). Deze veer kan ingesteld worden zodat er altijd genoeg trekkracht is. Temperatuur heeft hier minder invloed op veren waar de temperatuur meer invloed heeft op gewicht pakketten.
  • Het verbeteren van klimaatbeheersingsinstallaties van de onderstations van de HTM. Het probleem om op te lossen is dat de installaties of te warm of te koud worden.
  • Onderzoeken of enkele toekomstscenario’s mogelijk zijn bij tramtraject Scheveningen. Deze zijn: Robuustheid in tractievoeding levering, stadsexpres met gekoppelde trams en een extra spitslijn.
  • Vernieuwen van traject Scheveningen.

Alle werkzaamheden gebeuren ter plaatse (bij de HTM) en op afstand.