Railinfrastructuur Nieuwe Tram Remise
Opdrachtgever: Provincie Utrecht
Looptijd: 2017 – 2019
Provincie Utrecht is bezig met het realiseren van de NTR, de Nieuwe Tram Remise. Dit project is opgedeeld in twee contracten, een voor de bouw van het gebouw zelf, huisvesting en werkplaats, en een voor de railinfrastructuur. Naast de gebouwgebonden installaties van de werkplaats en een aantal werkplaatssystemen, die bij contractaannemer zijn ondergebracht, levert Provincie Utrecht zes grote werkplaatssystemen als directieleverancier.
RailwaySafe is betrokken bij beide contracten: zij voert het technisch management uit voor het contract met de spooraannemer voor de railinfrastructuur en de terreininrichting en zij voert het contractmanagement voor de directieleveranties van de zes werkplaatssystemen.
Het project heeft in 2017 een gedeelte van de railinfrastructuur gerealiseerd. In 2018 zijn de huisvesting en werkplaats gerealiseerd. In 2019 zijn de werkplaatssystemen geïnstalleerd en nu, in augustus 2019 worden railinfrastructuur en werkplaats met elkaar verbonden en wordt de oude werkplaats van zijn functie ontdaan.
Aanleggen van de secties tussen de nieuwe werkplaats en de bestaande sporen
Omklap
Op 15 juli 2019 was het zover: de omklap. Op deze dag werden de bestaande sporen en de bovenleiding weggehaald om ruimte te maken voor de nieuwe sporen.
Afbeelding 12
De aanleg van de boog naar de nieuwe werkplaats. De sloop van een gedeelte van de oude werkplaats is hier goed te zien
Testen van de werkplaatssystemen met trams
Afbeelding 21
En dan eindelijk de eerste CAF tram in de nieuwe werkplaats. Met bovenleiding vanaf de noordzijde op spoor 2.
Afbeelding 26
Op de sporen aan de zuidzijde is nog geen bovenleiding aanwezig. De CAF tram wordt met de nieuwe NITEQ mover naar binnen getrokken. Doel: testen van de werkplaatssystemen
Afbeelding 31
Testen van de klapbordessen. Hier is te zien dat de smalle bordessen naar beneden zijn gelaten en dat het hekwerk op zijn plaats komt.
Afbeelding 32
Rangeren van de 41m CAF tram aan de zuidzijde van de nieuwe werkplaats. Alles. nog met de mover.
Afbeelding 33
41m CAF tram in de nog doodlopende boog. De sloopwerkzaamheden van een gedeelte van de oude werkplaats zijn hier goed te zien.
Afbeelding 40
En de eerste armen verschijnen aan de bovenleidingmasten. De oude werkplaats is uitgerangeerd.
Afbeelding 41
Opleiding van CAF medewerkers voor het hefsysteem van Windhoff en het beveiligingssysteem van ENGIE