Ron van Dopperen (Provincie Utrecht) interviewt Hesse Hoeksma (Technisch Adviseur Project Nieuwe Tramremise) over de werkplaatssystemen en de aansluiting van de nieuwe sporen op de nieuwe werkplaats.

De nieuwe tramremise in Nieuwegein is op 28 november 2019 officieel in gebruik genomen. Met een symbolische druk op de knop stelde gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht) samen met wethouders Lot van Hooijdonk (Utrecht), Ellie Eggengoor (Nieuwegein) en Kees Geldof (IJsselstein) de nieuwe tramremise in bedrijf.

Vanuit de tramremise wordt het hele regionale Utrechtse tramsysteem aangestuurd en onderhouden. Met de ingebruikname van de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park verdubbelt het aantal reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer. De vloot is bovendien aangevuld met 27 nieuwe trams. Deze worden vanaf 16 december ingezet op de nieuwe tramlijn in Utrecht. De nieuwe tramremise is hierop ingericht.

Alle werkzaamheden op één plek

De provincie Utrecht heeft in de nieuwe tramremise alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem op één plek ondergebracht:

  • de verkeersleiding voor alle trams en bussen van U-OV
  • de opkomstruimte voor de trambestuurders
  • onderhoud en beheer van de trams
  • calamiteiten- en storingsdienst

De nieuwe werkplaats heeft zeven werksporen en een wasstraat. Totaal acht sporen dus. Daarmee heeft de werkplaats twee keer zoveel onderhoudscapaciteit gekregen. Op het terrein is een vernieuwd rangeerterrein aangelegd met voldoende plek om alle trams te stallen.

Moderne installaties voor onderhoud

Het kantoor heeft ongeveer 70 werkplekken voor de verschillende partijen die vanuit de tramremise werken. Het kantoor staat in directe verbinding met de werkplaats. De werkplaats heeft gemoderniseerde onderhoudsinstallaties, zoals tramhefsystemen, een draaibank die de wielen van de trams in het juiste profiel slijpt en een wasmachine voor de wielstellen van de trams. De monteurs werken vanaf een verhoogd opklapbaar bordes aan de installaties op het dak van de nieuwe trams. Dit uit oogpunt van veiligheid en om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden.

De werkplaats staat centraal op het remiseterrein en is met de nieuw aangelegde sporen en wissels goed bereikbaar. De omstandigheden voor onderhoud en reparatie zijn volledig afgestemd op de nieuwe lage vloer trams die op de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park gaan rijden. Ook de oude SIG-trams die rijden tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein worden in de nieuwe werkplaats onderhouden.

Duurzaamheidsmaatregelen

De provincie heeft bij de bouw van de nieuwe tramremise vooruitlopend op nieuwe regelgeving verschillende duurzaamheidsmaatregelen getroffen. Denk aan een warmte-koude opslag, led-verlichting en vloerverwarming in de werkplaats. Het gebouw wordt niet verwarmd met aardgas, maar met warmtepompen. Op het dak komen in 2020 zonnepanelen.

Verschillende partijen

Een team van ontwerpers en adviseurs heeft gezorgd voor het ontwerp van de tramremise. De provincie heeft de engineering en realisatie met meerdere contracten in opdracht gegeven. Bouwbedrijf De Vries en Verburg B.V. realiseerde de werkplaats en het kantoor. Deze partij was ook verantwoordelijk voor de coördinatie van de inbouw van tramonderhoudsinstallaties. ENGIE Infra & Mobility B.V. zorgde voor de energievoorziening en het veiligheidssysteem van de nieuwe werkplaats. Strukton Rail Nederland B.V. legde op het remiseterrein het nieuwe spooremplacement aan.